Окружное послание
[Российских
архипастырей Белокриницкой иерархии от 1862 года]
Возлюбленным чадом единыя, святыя, соборныя, апостольския,
древле-православно-кафолическия церкви всем и повсюду пребывающим, хранящим и
соблюдающим священные догматы правыя веры и предания святых Апостолов и святых
и богоносных отец, пастырей и учителей вселенских.
Благодать и милость и мир от Бога Отца и Господа нашего Iсуса Христа и
Пресвятаго и споклоняемаго Духа да будет со всеми вами. Аминь.
Всяко тщание и подвизание должни есмы
имети, возлюбленнии, еже последовати учению божественных писаний и хранити
священныя каноны и предания святых Апостолов и святых отец, иже на седми
вселенских и девяти поместных соборех в различныя времена собравшихся на
истребление богомерских ересей и на утверждение правых велений, о них же
Божественный Апостол взывая, глаголя: Помните
наставники ваша, иже глаголаша вам слово Божие, ихже взирающе на скончание
жительства, подражайте веру их; и: в научения странна и различна не
прилагайтеся [ко евреям, зач. 334].
Внимающе сему, должни есмы блюстися
всяких ересей и раздоров, явленных же и не явленных; держати же и хранити
догматы веры и предания церковная цела же и не превратна, по реченному: Не прелагай предел вечных, яже положиша отцы
твои [Притчей, гл. 22]. Сего ради прилежно "испытаем писания и
предания отец, и от сих возревнуем: и якоже обретохом церковь от Христова
сошествия, сице ту храним, сице и предадим, а не отлучаем себе от отец наших,
иная прочитающе, а иная разумевающе" [Соборник Бол., лист 337, на обор.].
Сия убо во уме обносяще,
подобает нам средним царским путем шествовати, не уклоняющеся ни на десно, ни
на шуе, и от всяких злохулений отвращатися удалятижеся кривосказательнаго
учения и лжеименнаго разума. Яко мнози лжепророци (лжеучители) изыдоша
в мир [1 Иоан, зач. 73], иже положиша на небеси уста своя, и язык
их переходит по земли [Пс., 72], от них же
овии убо явлено ратующе древняя святых отец законоположения и уставы, овии же
древлецерковным преданием последующе, но не правомудрствующе, иже от десна
украдаеми и аки по ревности древлецерковнаго благочестия, истее же рещи, по
своему лжеумствованию, составляют богопротивнаго мудрования свитки и
лжесловесных учений тетради, и дающе им под именем святых благовидная названия,
развращают правое учение святыя церкве, и ядом своего мудрования напояют сердца
незлобивых и влекут в смерть. Яже вся
исчисляти несть настоящаго времене; обаче вкратце некая воспомянути необходимо
нужно и зело благопотребно есть.
Обносимы убо сутъ
тегради некия лжесоставленныя, не точию священному писанию не согласныя и здравому разуму
противныя, но и богохульнаго мудрования пренаполненныя, яже зде на среду да
предложатся:
1-я. Первое место занимает тетрадь под
название сицевым: Апокалипсис седмитолковой.
2-я тетрадь под заглавием: Книга Евстафия
Богослова.
3-я тетрадь, содержащая ложное толкование
Амфилохиево вторыя песни Моисеевы.
4-я тетрадь под названием: Слово от
старчества, инока Захария ко ученику своему Стефану.
5-я тетрадь: лжесоставленное толкование
десяти перст и десяти рогов зверя.
6-я тетрадь: О бражнике.
7-я тетрадь: О винном сотворении.
8-я тетрадь: О картофеле, мнимо от Пандока и
других книг.
9-я тетрадь, содержащая странное мудрование
о духовном антихристе.
10-я: тетради лжепророческия, в них же
назначается время и день кончины мира и втораго пришествия Христова.
Яже вся суть ложная и баснословная
сочинения, в нихже проповедуется пресечение Христопреданнаго священства,
скончание новоблагодатнаго закона, царствование последняго антихриста, который
якобы возседает на престолех олтарей господствующей ныне в России церкве, яже
аки бы иному богу верует и покланяется, исповедуя под именем Iисуса - не Христа Спасителя, но
противника Его - антихриста.
Таковая безместная и нелепая мудрования посеяна
быша злонамеренно от помрачивших совесть безпоповцев и неприметно вкрадаются в
Христоименитыя люди, дышащие простотою и
незлобием и не могущие различити истину от лжи.
Оберегая стадо Христовых словесных овец от
душепагубнаго учения и во отвращение таковых нелепых мудрований и всескверных
плевел, посеянных посреде чистыя пшеницы благоверия, предлагаем послание сие и
молим все Христоименитое достояние, вкупе с богомудрым философом, преподобным
Максимом Греком, глаголюще: "Не всяким ветром учения обноситися, но со
многим опасством и трезвенным разумом искушати духи, сиречь яже от неких
писуемыя книги, аще воистину от Бога суть, по Божественному Апостолу и
Евангелисту Иоанну, сиречь аще согласны суть по всему с писанным Святым Духом
пророческим и апостольским и евангельским священным и правым словесем, и
неблазненным богословским догматом возсиявших по них всюду вселенныя
Богодухновенных святителей и учителей. Аще же не по всему согласуют, ниже
сошествуют с Богодухновенными писании яже от неких писуемыя книги, отринути и
гнушатися их подобает, аки хульных и скверных и Бога нас отлучающих... Да
внимаем себе, Господа ради, и не без искуса веруем всякому духу учения, но да
искушаем прилежно писания, аще по всему согласуют апостольским и пророческим
преданием и учением. Аще бо по нечесому разликуют, да не приимем я, но да
отвержем от себе, аки лукаваго беса плевел, сеянных посреде чистыя пшеницы
благоверия на прельщение и погибель душам нашим" [Максима Грека, слово 10].
Последуя учению преподобнаго мужа, возвратимся на
вышепредложенная сочинения и разсмотрим безпристрастным оком лежащая в них
ложная мудрования. Начнем же сице:
1. Апокалипсис седмитолковый, в нем же
надписуется, аки бы напечатан повелением благочестиваго государя царя Иоанна
Васильевича, всея Руссии, и аки бы имать четыреста одну главу, а не двадесят
две, яко же в Апокалипсии святаго Иоанна Богослова содержится, и аки бы Иоанн
Богослов толкует словенскою речию. В сей богомерзкой тетрадке толико зловредных
мудрований написано, яко не точию глаголати, но и помыслити ужасно. Тамо (и во
инех ложных сочинениях) четвероконечный крест злословится (оле дерзости!)
образом сквернаго богопротивнаго антихриста, идолом, мерзостию запустения,
кумиром, стоящим на месте святе, и прочая нелепая порицания на оный
воспущаются: имя Iисус
приписуется имени самого последняго антихриста; евхаристия, совершаемая под
именем онем и четвероконечным крестом, нарицается змииным блеванием и агньцем
антихристовым; конечнее же проповедуется истребление священной хиротонии во
всей вселенней.
Таковое богоборное учение священному писанию и
церковному учению есть несогласно, крестохульно, еретическо, душепагубно и
отнюд ложно. Ложно, яко подписуется, аки бы напечатан повелением государя царя
Иоанна Васильевича; но печатнаго издания не точию книги, но ниже единаго листа
таковаго содержания нигде бяше и отнюдь несть. Ложно, яко объявляет 401 главу;
но по содержанию везде у любителей онаго в малой тетрадке обносится. К сему же
и во Апокалипсии святаго Иоанна Богослова не 401, но 22 главы положены суть:
откуду же 379 глав приложишася? Ложно, яко баснословит, аки бы Иоанн Богослов
толкует словенскою речию; но Иоанн Евангелист во Асии Христа проповеда, тамо же
Евангелие и Апокалипсис по откровению Божию написа суть; в Словенех же не бяше
и словенскою речию не толковаша. Славеном же первозванный Андрей благовести
спасенную проповедь; но и той четвероконечнаго
креста не хуляше, о чесом зри в житии его [Книга О вере, лист 70, и
Минея Четия, ноября 30]. Отсюду же и ясно зрится: яко псевдоименитый
Седмитолковый Апокалипсис сей составлен не от Иоанна Богослова, но от некоего
вседерзостнаго баснослова, и есть лжесоплетенная выдумка от безпоповцев, на
погибель душам христианским выпущенная. О хулах же, в нем обносимых, речется
послежде в своем месте.
2. Тетрадь под заглавием: Книга Евстафия
Богослова истее же рещи, площаднаго суеслова, в ней же проповедуется, яко
антихрист убиет три цари великия: веру, любовь и надежду, а прочия седмь, седмь
таинств церковных имеют происхождение свое (оле мрачнаго заблуждения!) от зверя
морскаго (его же Даниил [гл. 7] виде, десять рогов имуща) от него же и
антихрист произыти имать, и сего ради будут антихристу ближния и сродныя, яко
от того же корене произрасташе и тем же отродком и погибоша. И что будет
безместнее суетнаго и безумнаго непщевания сего!
3. Тетрадь, содержащая ложное
"Толкование Амфилохиево вторыя песни Моисеовы", есть несогласное
священному писанию, а по сему не приемлется православной церковию.
4. Тетрадь под названием "Слово от
старчества". В нем же, аки бы инок Захария беседова ко ученику своему
Стефану, о антихристе, и возвести ему, яко священнический и иноческий чин до
конца истребится, и прочая ложная соплетения тамо зрятся, яже не что иное суть,
точию баснословия, слуху благоразумных отвратительная.
5. Тетрадь, лжесоставленное
"Толкование десяти перст ног тела, показаннаго Навуходоносору, и десяти
рог четвертаго зверя, виденнаго Даниилом", наводимое о царех богохранимаго
государства Русскаго, есть с книгою святаго пророка Даниила и толкованием
святых отец не согласно, неправды же и ложнаго предсказания наполненное, в нем
же ничтоже истинно, но вся суть суетна и ложна; десять бо перст и десять рогов
знаменует разделение Римской монархии на десять частей, а не десять царей
державы Русския, един другому последующих.
6. Тетрадь "О бражнике",
подложно подписуемая, аки бы из бесед Евангельских, в ней же баснословится,
како бражник бражничал на земли, и по смерти у врат святаго рая стоя, порицаше
святаго Давыда царя и Соломона, вкупе же Апостола Петра и Иоанна Богослова, и
тако вниде в рай. Сочинена, вероятно, от некоего кощунника и служащая поводом
претыкания, к растленной жизни.
7. Тетрадь "О винном сотворении",
аки бы бес научи человека хмельное питие варити, и человек той у царя за то
честь выслужил, ложне надписуемая, аки бы из Стоглавника царя Иоанна
Васильевича. Но в Стоглаве сего несть. Паче же таковое мудрование блаженный кир
Зиновий мних, ученик преподобнаго Максима Грека, в 45 слове книги своея
отревает, глаголя: "Хмель несть от беса, яко бес творити не может ничесо
же, едины мечты творити может: хмель же Божия тварь, рекшаго: да прорастит земля былие травное;
проявлено же убо, яко тогда и хмель прорасте, Божим повелением онем".
(Ниже) "А о еже мнихом с хмелем не пити, и сие несть закон, ниже многа
осуждения достойно мню, за еже умыслити соблюдати не влаема мнихом ума
притворити им не питие, а сего ради к таковому уставу произвестися" [Книга
Зиновия мниха, слово 45]. Отсюду убо явствуется, яко аще хмель не от беса есть,
то и питие оно не бес научи творити, но человецы сами изобретоша. Сия же
глаголем, ложныя басни отревающе, а не пиянству двери отверзающе. Вемы бо
Апостола вопиюща: брашно (и питие) не поставит нас пред Богом [1
Коринф. зач. 140]. И паки: Не упивайтеся вином, в нем же есть блуд [к
Ефесеям, зач. 229]. И премудраго Соломона, глаголюща: не винно вино, и
проклято есть пиянство [Притчей гл. 2], его же всяк християнин удалятися
должен есть и бегати: пияницы бо царствия Божия не наследят [1 Коринф.
зач 134].
8. Тетрадь "О бульбе или
картофеле", аки бы из Пандока и других книг, и крыющейся тайно голубицы
подложныя выписки, на употребляющих оный тяжкое запрещение наводящия, ея же ни
в Кормчей, ни в Номоканоне несть. И сие мудрование еретическо есть, понеже
Богосозданное зелие, на пищу человеком дарованное и по естеству употребляемое,
глаголет быти нечисто и ложно ссылается на книги, в коих и следа о сем несть:
всяка же лжа от диавола есть, той бо есть отец лжи и во истине не стоит.
9. Тетрадь "О духовном
антихристе", богопротивное сочинение, благочестивому слуху невместимое, хулы
же в нем обносимыя не леть есть и писанию предати.
10. Тетрадь, лжепророческим духом
составленная, назначающая время и день кончины мира и второго и страшнаго
пришествия Христова, есть воистину богоборнаго учения наполненная, яко вопреки
пречистых словес самого Христа Бога [Мф. зач. 102, Мр. зач. 62 и Деяний зач. 1]
от продерзателей произведенная.
Сия убо вышеозначенныя и другия тем подобныя
сочинения, от наглых невежд составленныя, суть ложныя и церкве чуждыя, яже
предложивше и ложное учение во онех содержащееся объявивше, которое отвергаем и
отметаем. и в направление здраваго разсуждения предлагаем зде вкратце всем
последователем древлецерковнаго благочестия:
Первое
Святая православно-кафолическая церковь и
священство, вкупе с приношением безкровныя жертвы, пребудут до скончания века и
до дне суднаго по неложному обетованию Господню, яко же глагола Сам пречистыми
своими усты: на сем камени (праваго исповедания Петрова) созижду
церковь Мою, и врата адова не одолеют ей [Мф. зач. 67]. И: "якоже
Христос не умирает, тако и священство Его по чину Мелхиседекову до века не
престанет" [Кириллова лист 77].
Второе
Господствующая ныне в России церковь, а равно и
греческая, верует не в иного Бога, но во единаго с нами: "Творца небу и
земли, видимым же всем и невидимым" [Символ веры]. Глаголю же Святую
Троицу единосущную и нераздельную: Отца безначальна, Сына собезначальна и Духа
Святаго сопрестольна. Исповедует и плотское смотрение Христово, во искупление
рода человеческаго содеянное. Почитает и честные праздники Владычни вкупе с
нами (по древнему календарю) не привидением, но детельне: Рождество Христово,
Сретение, Богоявление, Распятие, Погребение, тридневное Воскресение и на небеса
преславное Вознесение, и прочая; такожде и Пречистыя Богоматере, и святых угодников
Божиих. Поклоняется святым иконам
древняго изображения, с надписанием имене Христова: IС ХС. Лобызает честный гвоздь и хитон
Христов, святыя и чудотворныя иконы, святых угодников Божиих мощи. И сими всеми
явственно доказуется, яко во единаго и того же верует Бога, единаго и того же с
нами исповедует Христа. И таковаго ради верования ея, крещение совершаемое от
нея в три погружения: во имя Отца и Сына и Святаго Духа, и хиротония, на
основании священных правил и свято-отеческих событий, приемлется без повторения.
Вины же нашего непоследования пастырем тоя
церкви суть важныя и благословныя. Понеже убо попущением Божиим, чрез Никона
бывшаго патриарха, древлецерковная предания изменишася. И впоследствии собором
(с присутствием греческих патриархов) 1667 года ужаснейшая клятва и анафема на
содержащих древняя святоцерковная предания произнесеся и строгое преследование
и гонение воздвижеся с мучением. И по сих от пастырей поборающих по
новоизложенным догматом и преданием бранныя книги издашася, в них же святейшее и
поклоняемое имя Христа Спасителя нашего (Iсус) злохульно поречено, аки бы не
знаменует Спасителя и Исцелителя душ наших, но некоего иного Iсуса равноухаго [Розыск, часть I, глава 15, лист 18]. К сему же (оле
дерзости!) именоваша чудовищным и ничего
не значащим [Никифор Астраханский, стр. 87, издание 1854 г.]. Двуперстное
сложение на изображение крестнаго знамения такожде поречено: арианством,
македонианством, несторианством, злобожным разделением, арменством, арменскою
ересию, арменским кукишем, Ариевою пропастию, адовыми вратами, волшебным
знамением, демоносидением и чортовым преданием! [Никифор Астраханский, стр.
336]. Но и в трехперстном сложении своем учение имеет само с собою несогласно.
В Скрижали бо, в Пращице и в предисловии Псалтырей повелевается в трех перстах
исповедовати оба таинства: таинство Троицы, вкупе и смотрение; два же последние
перста имети праздны [Скрижаль, 805; Пращица: ответ 54; лист 116; Псалтыри
разных изданий]. В инех же книгах - в трех перстах таинство Троицы, в последних
же двух таинство смотрения [Обличение: лист 24. Увещание Плат. митр. л. 45; и
Никифор Астраханский стр. 121]. К сим же и иная суть изменения и применения,
отъятия и приложения, яже зде исчисляти не удобно есть. Изволяяй же да чтет во
Ответах иеродиакона Александра, в 50-м ответе Поморских ответов и в сочинении
Никодима инока, в шести статиях и тридесяти показаниях.
Сих ради совесть наша не допущает нас быти в
подчинении пастырем тоя церкви, иже к крайнему сожалению здравомыслящих, не
обращают должнаго внимания на исправление
своих полемических книг и не уничтожают означенных жестокословных порицаний, -
порицаний отвратительных, благочестивому слуху не вместимых, и христианским
пастырем отнюд не свойственных.
Аще же некогда, благодатию Божиею
озарившеся, отложат вышеупомянутая порицания и соборне оставят своя
новодогматствования, а "святую старожитность возлюбят и приимут и
порученным себе хранити ю повелят" [книга О вере, глава 25, лист 195 на
обор.], и начнут последовати всем древлецерковным преданием неизменно, и
устроится церковь в таковой точности догматов и преданий, якоже бяше от лет
равноапостольнаго князя Владимира и до лет Никона, бывшаго патриарха:
"тогда весь вал того предела в ровеник обратится, и единым к другим
прихождение учинят сердца" [книга О вере, л. 185 на обор.; глаголы преп.
Максима Исповедника: Минея Чет. генв. 21]. И мы без всякаго увещания
человеческаго пойдем ко общению ея. А донележе пребывают соблазны и
претконовения, возмущающия совесть нашу, то мы не можем, вопреки убеждению
своея совести, последовати новоизложенным догматом и преданием.
И сего ради несмы раскольницы и
раздорницы, но чада единыя святыя, соборныя, апостольския,
древлеправославнокафолическия церкве.
Объявивше убо свое исповедание и священное
желание, засвидетельствованное пред всеведящим Богом: якоже удаляемся от
порицающих древлецерковная предания, тако не обещаемся и хулами безпоповским, в
вышепредложенных тетрадках обносящимся, на которыя чиним ныне опровержение. И
молим живущаго в вышних, единаго
безначальнаго Царя славы, да послужит сие образцом ученым пастырем
господствующей ныне в России церкви, яко да и тии обратят должное внимание о
вышепредложенных жестокословных порицаниях, от предместников их сочиненных и в
свет изданных. Мы же всякаго злохуления отвращаемся и мудрствуем сице:
Третие
О святейшем и поклоняемом Христове имене Icуc.
Пресвятое, пресладкое, прелюбезное и превожделенное
имя Христа Спасителя нашего пишем и произносим во чтении и пении тако: Iсус, якоже от древних святых преводников
вначале на словенский наш язык преведеся. И тако писашеся и произношашеся до
лет Никона, бывшаго патриарха, якоже яве зрится в славянороссийских
древлеписьменных и древлепечатных книгах и на безчисленных святых и чудотворных
иконах. Посему убо и впредь должно есть содержатися сие древнее начертание и
произношение неизменно, непреложно и неприкосновенно, не приемля никоих
нововведений, ни силлогистических внушений, и сохраняти оное без приложения и
умаления. Сие бо, по сказанию святых отец, знаменует: Спаса, Избавителя, Врача и
Исцелителя душ и телес наших. Сице убо исповедающе, со Апостолом глаголем: сие
есть пресвятейшее имя кроме котораго несть иного имене под небесем, даннаго
в человецех, о нем же подобает спастися нам [Деяния зач. 10]. И сие есть
покланяемое имя, еже паче всякаго имене, да о имени Iсусове всяко колено поклонится небесных и
земных и преисподних, и всяк язык исповесть, яко Господь Iсус Христос, в славу Богу Отцу [Филипписеом зач. 240].
Обаче же и пишемое и произносимое нынешними
греками и россиянами тако: Iисус
хулити не дерзаем и не нарицаем е именем иного Iисуса и именем противника Христова, яко
же нецыи безпоповцы зломудрствуют. Ибо ныне в России господствующая церковь,
вкупе же и греческая, под сим именем исповедует того же Христа Спасителя, по плоти
родословима сына Давыдова, сына Авраамля, родшагося от колена Iюдова, от Пречистыя Девы Марии без
семене, наитием Святаго Духа, и осмодневное обрезание приемша, таже от Симеона
Богоприимца на руку восприята, во Египет отшедша и оттуда возвращьшася, и в
Назарете воспитана, и во Iордане
от Предтечи крещьшася, и посем лик апостольский собравша, и проповедавша
Евангелие царствия Божия, таже от ученика предана, распята, и погребена, и воскресшаго в третий день и в четыредесятый
вознесшагося на небеса, и сидяща одесную Отца. Веруем же, яко паки приити имать
со славою судити живым и мертвым. Из всего вышеозначеннаго преясно показуется,
яко того же исповедует Христа Сына Божия, Единосущнаго Отцу, и несть зде, и
невозможно подразумевати иного бога, или иного "и Iсуса" никакоже.
Видится же и в древних некиих книгах тако
напечатано; яко же в конце Библии острожской печати, изданной в лето 7089-е, на
последнем лист, в два столбца расположенном, идеже на словенском диалекте
напечатано IС
(Iсус), на греческом
же Iисус (Ιησοΰς).
Еще подобает ведати: Киевский митрополит
Петр Могила в 1646 году издаде малый Катихизис, в онь-же нововнесе трехперстное
сложение, поливательное крещение, и имя Христа Спасителя, вместо IС (Iсус), напечата Iисус. Сей Катехизис святейший Иосиф, патриарх
Московский, в 7157 году, вторицею издаде, и несогласная церковному преданию
мнения, яко же трехперстное сложение, поливательное крещение, и нововводное имя
Iисус из него
исключи; но суду хульна, еже бы Iисуса нарещи иным богом, или иным Iисусом, отнюд не изнесе. Такоже и весь
освященный всероссийский собор, собравшийся в царствующем граде Москве, в
царстких палатах [Служебник в 10 лето Iосифа патриарха, в предисловии л. 7 на обороте], ссылаясь о
исправлении церковнаго пения на Беседы Апостольския, изданныя в Киеве Захарием
Копистенским в лето 7131, в них же во многих местех Христово имя напечатано Iисус, видеша, и в церковное употребление
того не прияша, обаче и суда хульна, еже бы Iисуса нарещи иным богом, не точию не
изнесоша, но даже о сем и не глаголаша. Аще же бы отцы всероссийскаго собора Iисуса разумели быти иного бога, то всяко,
предосторожности ради, пред будущим родовом сие объявили бы: ибо сие дело
велико есть и молчание отнюдь недостойно. Аще
же не объявиша, то яве есть, яко имя Iисус несть имя иного бога и несть имя противника Христова. И
вся погрешность заключается точию в приложении к имени IС (Iсус), единой гласной буквы И, юже
приложив, печатают и произносят Iисус.
И понеже убо святейший московстии
патриарси: Иов, Ермоген, Филарет, Иоасаф и Иосиф, во употребление сего имени не
введоша, и мы не вводим, и якоже они хулы и поношения на оное не положиша, и мы
не полагаем: паче же и злохуление безпоповское, не Духом Божиим действуемое,
уничтожаем и отвергаем, такожде и богопротивное ругательство на святейшее и
поклоняемое имя IС
(Iсус), обносимое в
Розыске, Пращице и других книгах, и служащее величайшим соблазном и камнем
претыкания, отражаем и отреваем, и всех хульников имене Христова предаем суду
того самаго всемогущаго Iсуса,
иже, егда приидет во славе своей, воздаст комуждо по делом его и комуждо по
начинанию сердца его.
Четвертое
О честном и животворящем кресте.
Веруем убо и исповедуем, яко честный и
животворящий крест Христов, от трех древ: кипариса, певга и кедра, в тридневную
смерть Господа нашего Iсуса
Христа соделан бысть, яко же предрече о сем Исаия Боговиднейший от лица
Господня глаголя: и слава Ливанова к тебе приидет, кипарисом и певгом и
кедром вкупе, прославити место святое мое, и место ногу моею прославлю
[Исаия гл. 60]. По сказанию бо учителей церковных, простое дерево креста от
кипариса бяше, прекое от певга, на нем же руце Христовы пригвождены бяху,
подножие же от кедра, яко же и церковь воспевает [Октай: в среду и пяток на
утр. третияго гласа], взывающе: "на кипарисе и певге и кедре вознеслся
еси, агньче Божий". На нем же и дщица (по сказанию некиих [Григория
Омиритскаго беседа с Ерваном, третияго дне]), от древа масличнаго устроена
бяше, юже Пилат повеле положити верху главы Христа Спасителя, яко же вещают
божественнии Евангелисти [Иоан., зач. 60]. Сей трисоставный крест Христов сицев
видом есть [показано изображение восьмиконечного креста].
Но убо последи вольнаго распятия Христова,
аще и от трех древ, аще и от единаго, аще от злата или сребра, или меди и
прочих металлов творит церковь святая крест Христов с воображением плоти Его,
равно приемлется и почитается; или токмо един крест, без плоти Христовы,
начертывается, яко же на антимисах, на просфирах, на всенощных хлебах, на
артусе, на панагиарном хлебе и на инех различных церковных вещех воображается,
образ того же креста Христова исповедуется; тем же и на самех главах священных
храмов поставляется. Не точию же, но и сокращенне творимый, во образ того же
креста Христова приемлется: яко же водружальный крест, иже под престолом
поставляется, сицев вид имать: [изображены семиконечный крест: дщица раположена
поверх вертикального древа; шестиконечный крест без дщицы и четвероконечный
крест].
Подобне и четвероконечный крест не сень есть
ветхаго сеновнаго завета и не упразднися от новоблагодатнаго закона Христова.
Множае же не есть образ богопротивника антихриста и не кумир, и не мерзость
запустения, стоящая на месте святе, яко же в вышереченных тетрадках
злословится; но образ есть креста Христова, от дний апостольских и доныне приемлемый
православно-кафолическою церковию, и видотворимый "сению и
начертанием" [Триодь постн. во вторн. 4 недели поста: 2 песнь втораго
творца, последний стих]. Сению убо: егда осенением руки, свещами, дуновением и
ограждением себе рукою крестное знамение воображается. Начертанием же: внегда
маслом, мvром,
вапы и всяким вещественным видотворением крест начертавается. И сице в
тайнодействиях церковных приемлется, и запечатлевает я: якоже в маслопомазании,
в мvропомазании, в
пострижении власов, в дуновении священника над водою, и во осенении рукою и
свещами, и во ограждении нашем рукою, внегда знаменует лица своя. Такожде
полагается и на священных одеждах диаконских, священнических и архиерейских,
иже, внегда облачитися кому от священных, осеняет первее вещь, не крест
освящая, но вещь благословляя, и потом целует крест и облачится [Устав больш.,
лист 10].
А яко крест не освящается осенением руки, но
начертание своим освящает, свидетельствует святый Каллист патриарх, глаголяй:
"идеже убо начертан бывает крест, благословляет, и освящает, и просвещает,
и вся спасенная дает" [Евангелие поучительное на Возвижение честнаго
креста, л. 402].
Полагаетжеся таковое воображение креста и
на священных покровцах ими же покрываются божественный Агнец на дискосе, и
животворящая кровь в потире. Иже убо, идеже с залогом воспоминания Христова за
ны страдания воображается, или начертавается, образ креста Христова и есть и
глаголется, яко же научают о сем святии и богоноснии отцы, им же церковь
последуя, исповедует, яко сению и воображением креста сокрушаются вся
сопротивныя силы, яко же явствуется в молитве на крещение человеком над водою,
юже иерей, осеняя крестовидно свещами, дуновением и рукою глаголет: "да
сокрушатся под знамением воображения креста Твоего, вся противныя силы" и
проч. [Потребник большой, л. 102].
Не точию же с залогом воспоминания
Христова страдания воображаемое креста знамение не отметается, но с
благоговением приемлется и почитается; но идеже аще по прилучаю просто начертан
или сложен есть вид креста: +: и таковый убо, аще и не почитается святолепне,
но обаче и не гаждается и не безчествуется, яко же гласит 73 правило шестаго
вселенскаго собора: "Иже на земли крест написан, да загладится. Сиречь:
аще на земли образ креста от некоего написан будет или сложен, да потрен будет
или развержен, да не от человек неведящих или от животин попран будет и
поругано будет победное наше оружие" [Кормчая, л. 200]. Но и в правилах
Илии архиепископа Новгородскаго завещавается: "аще же не спати:
благословенно есть, яко и не ходити по них и не попирати ногами. Понеже святая
церковь латин именует крестопопирателями, паче же и проклинает, глаголющи:
"Проклинаю латинское лицемерие о начертании честнаго креста, еже латины
творят: входяще в церковь и крест на земли двема перстома начертавше, и сего
целовавше, возстают, и паки попирают ногами своими, и тако попирателие кресту
являются" [Рукопись древлеписьменная, писана в лето 7078]. Согласно сему и
премудрый кир Зиновий Мних пишет, глаголя: "Отселе же крестный образ на
земли творящих проклинати заповедуем" [Книга Зиновия Мниха, глава 56].
Под сию клятву церковную подпадают неизбежно
кресторугатели безпоповцы, иже ужасными злохуленьми гаждающии четвероконечный
крест, мерзостию запустения нарицающии и печатию антихристовою (оле дерзости!)
именующии.
Мы же, яко искупленнии честною и боготочною
кровию, на кресте излиянною за спасение всего мира, со святыми богословцы
единомудрствуем о честном кресте Христове, храняще и соблюдающе пределы вечныя,
от отец положенные, неприкосновенно, свято и ненарушимо. И распятие убо Господа
нашего Iсуса Христа, пишем
на трисоставнем кресте неизменно; прочее же, идеже от церкве кий вид креста где
положися, тако и храним непреложно, и яко образ креста Христова приемлем и
почитаем, со Апостолом вопиюще: мне же да не будет хвалитися, токмо о кресте
Господа нашего Iсуса
Христа [к галатом зач.
215]. "Того убо и мы известно держимся креста Господня, похвалы всех: есть
бо нам спасение сие древо, оружие миру, непобедимая победа" [Икос кресту].
Но и идеже аще по случаю начертан или сложен есть вид креста (+), и той не
безчестим и не хулим, первообразнаго ради креста Христова; но, по завещанию
святых отец, от всякаго поругания тщимся сохранити, елико сила. Всяко же крестохуление
и кресторугательство отреваем и отметаем и уничтожаем.
К сим же возбраняем и запрещаем творити
крест (+) на неподобных местех, идеже не почесть, но поругание может бывати
воображению его [Матфей Правил. состав 200, глава 3]: яко же на земли, на
подовех, на коврах, на игралищных видах, и идеже аще курением дыма или зловония
некоего безчествуется, и прочих тому подобных. Аще ли же где что таково
обретается, повелеваем заградити, или потерти, или
разврещи, по силе 73-го правила шестаго вселенскаго собора святых и богоносных
отец.
Пятое
Безпоповцы, не исповедующие приношения безкровныя
жертвы на лицы вселенныя, дерзостное ругательство наводят на евхаристию, ныне
совершаемую в Греческой и Российской церкви. Но таковым продерзателем затыкают
уста восточнии учители: священнейший Иоанн Китрожский, преподобный Матфей
Правильник и всечестный Севаст Арменополь, иже о римских опресноках пишуще, и
причащатися онем не повелевают, но благословне и за простые не вменяют,
призывания ради Господня и Святаго Иакова брата Божия священных припеваний, над
ними совершаемых [священнейший Иоанн Китрошский (Кормчая древлеписьмен. гл. 4
[57?]); Матфей Правильник сост. 800, гл. 12; Севаст Арменополь кн. 5, ответ 3
архиеп. Димитрия Хоматина]. Аще же убо о опресноках Римския церкве таково есть
заключение толкователей священных правил, и от святыя церкве не испределено:
убо мудрование безпоповское о евхаристии Греческия и Российския церкве
зловредно есть. Ругательство же, наводимое ими на таинства, совершаемая по
древлецерковному преданию в нашей православно-кафолической церкви, зело богохульно
и пагубно есть.
Сих ради вин, завещаваем православным
христианом зловреднаго учения безпоповскаго не слушати, и вся сочинения их,
вышепоименованная и иная, направленная на истребление церковных таинств и в
поругание святыни, не согласная священному писанию и церковному учению,
повелеваем огнесожжению предати, яко плевел, сеянных от врага на прелесть душам
христианскаго рода, яко же гласят священная правила и преподобный Максим Грек
совещавает [Правила свв. апостол 60; шестаго всел. собора 63; седьмаго всел.
собора 9; Максима Грека слово 3 (10?)].
Шестое
К сему завещаваем и молим, вкупе с
верховным Апостолом Павлом, творити молитвы, моления, прошения, благодарения
за вся человеки [1 Тим. зач. 282]; изряднее же о здравии, и о спасении, и о
царстей победе, иже от высочайшия и вседержащия Божия десницы поставленнаго, и
славою и честию венчаннаго, самодержавнейшаго, Богохранимаго, великаго Государя
нашего, Царя и Великаго Князя Александра Николаевича, и всего Августейшаго Дома
его, и о всей палате и воех его [Соборник Бол. лист 360 на обор.], о нем же и
на святой проскомидии божественныя литургии, в числе великих седми, пятая
приносится просфира, и приноситися будет, яко же о нем, тако и о будущих
преемницех престола и скипетра его, в род и род, и до века, яко да Господь Бог
соблюдет его здрава, мирна и долгоденствующа, да подаст ему победу на враги да
оградит державу его миром, и да покорит под нозе его всякаго врага и супостата,
и да вложит в сердце его благая и полезная о святей церкви, яко да и мы в тишине
их тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и честности [Стоглав,
гл. 9; Служебник Иова патриарха; Служебник Филарета патриарха; Служебник
Иоасафа патриарха; Служебник Иосифа патриарха; Потребник Бол. лист 709;
Номоканон прав. 210; Беседы апостольск. лист 2421].
Седмое
Паки же вторицею завещаваем и молим
кривосказательных учений бегати, и лжесоставленная сочинения, не согласная
сказанию и толкованию святых отец, не приимати отнюд, но отметати я, и
единомудрствовати вкупе со святою церковию, единогласно и единомысленно, яко же
святии отцы предаша и научиша.
Осмое
И о пришествии святых пророк Илии и Еноха
веровати, яко же учит святая церковь, яко пред кончиною мира сего послани будут
от Бога ко изобличению прелести антихристовы, во своей си истой плоти,
чувственно, видимо и самообразно, и плотскими смертными человеки видены будут,
и проповедят благоверьствие роду человеческому, сотворят же чудеса и знамения,
и ничтоже ни от кого же постраждут даже до конца своего си порицания, потом же
исполнят мучение свое, и, от антихриста убиени бывше, скончаются, и уже не
токмо яко пророцы, но и яко мученицы венчаются победными венцы от венцедателя
Бога [Святый Иппол.; св. Иоанн Злат.; Ефрем слово 105; Св. Феофилакт; Св.
Симеон Метафр., июль в 20 день; преп. Иоанн Дамаск.; Св. Андрей Кесарийск.;
Синаксарь в неделю мясопустную; Пролог, июля в 20 день; Святцы Иосифския, июля
в 20 день, и инии].
Девятое
Такожде и о антихристе подобает со святою
церковию единомудрствовати. Аще бо и мнози суть антихристы, по святому Иоанну
Богослову [1 посл. Иоан. зач. 71], но обаче своеобразне и особне антихрист
глаголется, иже в конец века приидет, чувственно, видимо и самообразно [Книга
древлеписьменная Иоанна Дамаскина, слово о антихристе], его же есть пришествие
по действу сатанину, попущением Божиим [2 Солуняном, зач. 275]. Родитижеся
имать от племене еврейска, от колена Данова, седьмаго сына Иакова,
ветхозаветнаго патриарха, от нечистыя жены, мнимыя девицы, всескверныя же
всяко. "Родится убо от блуда, яко же рехом, и вскормится в тайне и напрасне
возставится, и сопротивится и царствует". Воздвигнет же велие гонение и
мучение всем в вере Христове пребывающим. Царствовати же имать три лета и пол,
яко же учит священное писание и богоноснии отцы сказуют [Св. Ипполит, Зерцало
душезрит., Синоксарь в нед. мясопустную, Книга О вере гл. 30 лист 270, Иоанн
Дамаскин кн. 4 гл. 27, Учителии церковнии. Даниил гл. 7, Св. Иоанн Злат., Преп.
Ефрем Сирин, Кирилл Иерусалимский и инни]. Его же Господь наш Iсус Христос убиет Духом уст своих и упразднит
явлением пришествия своего
[2 Солун. зач. 275]. Ят бо будет вкупе со своим лжепророком, и жива ввержена
будета оба в езеро огненное, горящее жупелом, яко же глаголет наперсник Христов
и Евангелист Иоанн во Откровении своем, и святый Андрей Кесарийский изъясняет
[Св. Андрей Кесарийский в толковании на Апокалипсис. гл. 19].
Десятое
О дни же и часе кончины мира и втораго
пришествия Господа Бога и Спаса нашего Iсуса Христа никтоже весть, ни ангели
небеснии, токмо сам Той един [Мф. зач. 102; Мр. зач. 62; и Деяний зач. 1]. Тем
же никомуже от земнородных о сем ведати невозможно есть и испытословити отнюд
не подобает, по реченному: вышших себе не ищи, и крепчайших тебе не испытуй
[Iсуса Сираха глава
3], и прочая.
В заключение же послания сего объявляем
всем православным христианом, яко,
помогающу Богови, составлен будет Устав, или краткое изложение догматов и
преданий древле-православно-кафолическаго исповедания единыя святыя, соборныя и
апостольския церкве, который и предан будет в руководство и окормление всем
православным, священным же и мирским, во еже праве и известно ведати о догматех
веры и о преданиях, о седми таинствах церковных и о инех нуждных и богословных
винах.
Наконец, паки завещаваем и молим, иже
древлецерковная предания лобызающих, хранити вся заповеди Божия и предания
церковная неизменно, свято и нерушимо, и удалятися всяких ересей и раздоров и
иностранных обычаев, имети же между себе согласие и единомыслие во всем, мир и
любовь, яже есть соуз совершенства, и еже себе не угодно, инем не творити [к
Колос. зач. 254, Деян. зач. 36, к Коринф. зач. 167, Псал. 76].
Бог же мира и отец щедротам, Бог всякия
утехи, собираяй расточенныя и вселяяй единомысленныя в дом свой, да соберет
расточенныя овцы во ограду пажити своея и да подаст единодушие и единомыслие
всем православным христианом благодатию и человеколюбием своим: яко да будет
едино стадо и един пастырь [Иоан. зач. 36]. Аминь.
Сие Окружное послание издадеся [написася] в
царствующем граде Москве, в лето 1862 [7370-е], месяца февраля в 24 день.
Подлинное подписали:
Антоний, архиепископ Владимирский.
Онуфрий, епископ Браиловский.
Пафнутий, епископ Казанский.
Варлаам, епископ Балтовский.
Священноиерей Петр, блюститель Московский.
Священноиерей Федор Вохонский.
Архиепископа Антония диакон Кирилл.
Белокриницкаго монастыря инок Олимпий.
Дьяк Симеон Симеонов.
[По другому списку:
Антоний, архиепископ Владимирский.
Онуфрий, епископ Браиловский.
Пафнутий, епископ Казанский.
Варлаам, епископ Балтовский.
Священноиерей Петр, блюститель Московский.
Священноиерей Федор Вохонский.
Священноинок Евфросин.
Священноинок Илия.
Иеродиакон Пахомий.
Иеродиакон Ипполит.
Священнодиакон Митрофан
Инок Алимпий].